Landschappen

Van alle onderwerpen schildert Rudy misschien wel het liefst landschappen, omdat hij van de natuur houdt. Door het buiten schilderen onstaat er een soort puurheid, sfeer en spontaniteit, die hij wel 'unplugged' schilderen noemt. Het element licht is daarbij voor hem altijd het belangrijkste.

uit 2008 tot 2014, reageer naar de kunstenaar (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)

  • Het liefst zou Rudy ongerepte natuur willen schilderen, maar die bestaat niet meer in Nederland. Toch is het Hollands cultuurlandschap misschien wel net zo boeiend, juist omdat het door de eeuwen heen door mensenhanden is gevormd. Het Hollands rivierenlandschap is daar een goed voorbeeld van. De IJssel leeft, want hij kronkelt, hij heeft pieren, zg. stroomruggen, strandjes, boten en glooiende uiterwaarden met oude bomen.

  • Als er geen sneeuw is, ligt er 's winters in het beukenbos een tapijt van roodbruin blad en de stammen zijn onderaan bedekt met felgroen mos.

  • De Hollandse landschapschilders van de 19de eeuw maakten vaak gebruik van het ruimtelijke effekt van plaatselijk zonlicht. Een zonnetje dat tussen de wolken door over het landschap glijdt. Het licht is telkens anders.

  • Mijn Tuin

    2014

    Mijn Tuin noemt Rudy dit schilderijtje. Eind mei 2014. In een paar uurtjes geschilderd in zijn eigen tuin met alle comfort en prachtig weer erbij. Dat is wel eens anders als hij buiten schildert.  

  • Molen aan de ijssel. Rudy schildert graag de klassieke thema's. Hij is altijd  op zoek naar  landschappen, waarvan je het gevoel krijgt dat ze al decennia onveranderd zijn. Aan hun lot zijn overgelaten. Verwaarloosde boerderijen, ongecultiveerde weiden, nooit geknotte wilgen, dichtgegroeide sloten. Soms kom je ze tegen. Dan weet je hoe Nederland er uit zag toen we nog zo'n zes miljoen inwoners telden. Hij vindt niet dat alles toen veel beter was, maar het nederlandse landschap was wel zes keer zo mooi en leefbaar. 

  • Nabij Vorden. Dit landschapje is niet geschilderd, maar getekend met krijt en pastel op doek op paneel. Een techniek die ik in 't klein en op papier al langer toepas.

  • Eind maart zijn er nog niet zoveel mensen op het strand, ondanks het goede weer.

  • Bij een harde wind is schilderen een luxe bezigheid, vanuit de verwarmde serre van een vakantiehuisje in de duinen.

  • In deze tuin mag ik vaker komen schilderen, heeft de eigenaar mij beloofd. Dat is heel fijn, want de IJsseloever is maar op weinig plaatsen te bereiken. Als landschapsschilder merk je dagelijk dat Nederland grotendeels verboden toegang is wegens privéterrein, bedrijventerrein, beschermd natuurgebied, boerenbedrijf, oefenterrein enz. Het liefst betreed ik een terrein dat aangekondigd staat als; betreden op eigen risico. Dan voel ik me veilig. We leven immers allemaal op eigen risico. Ook een doodlopende weg leidt nooit tot de dood. 

  • "Unplugged schilderen" noem Rudy het zelf, omdat het in korte tijd moet gebeuren, ter plekke in de novemberkilte. Maar dat brengt ook de spontaniteit en puurheid in zijn werk, die hij altijd zoekt. 

  •   Rijkswaterstaat had gedurende de kerstdagen het pad op de dijk opengesteld voor wandelaars, zodat ze konden genieten van de hoge waterstand van 2012. De IJssel leek een enorm breed meer. De zon blijft in de winter de hele dag dichtbij de horizon.

  • Galloway Forest Park. Een prachtig, maar nat, natuurgebied in de streek Garrick in Schotland.

  • Ravensweerd bij Gorssel. In deze uiterwaarden van de IJssel wisselen weiland en bos elkaar af.

  • In het coulisselandschap van de Achterhoek kun je vaak, 's avonds laat of  's morgens vroeg, "Witte Wieven" tegenkomen. Volgens de legende zijn het boosaardige heksen. Of zijn het nevelflarden die tussen de bomen over de velden zweven en steeds andere vormen aannemen?

  • Rudy heeft drie schilderijen gemaakt met dit thema. "Witte Wieven" zijn volgens de legende angstaanjagende heksen in lange witte gewaden, die 's nachts over de weiden en door de bossen zweven. 

  •   Een vroege zonnige zomerochtend. Even een snelle impressie maken, dan verder afmaken in het atelier, want "Witte Wieven" zijn zo weer verdwenen door de opkomst van de zon.

  • Een eenvoudige compositie, maar het gaat Rudy om het licht, dat 's morgens vroeg zo bijzonder is.

  • Het Hassinkbos te Epse. Het tegenlicht veroorzaakt een kleurenbad.

  • Herfstbos.

    2012

    Herfstbos, Hassinkbos. Als een straaltje zonlicht op de herfstbladeren valt, is geel op z'n geelst.

  • IJssel in Depressie. Januari 2012. Behoorlijk hoog water en lekker slecht weer.

  • 's Morgens om 6.00 uur. Het beloofde een mooie dag te worden. Mistflarden in de verte. Ter plekke heeft Rudy een kleine olieverfschets en foto's gemaakt. In zijn atelier op groot doek geschilderd. 

  • Plassenbos, Hassinkbos. Laarzen aan tijdens het schetsen.

  • Het gevoel van ongerepte natuur. Dat zijn de Wadden.

  • Winterbos.

    2012

    Winterbos, Hassinkbos. Februari 2012. Dit schilderij is een compositie naar aanleiding van een aantal foto's die Rudy in het bos maakte.

  • Het was een prachtige zomerse dag om buiten te schilderen. En Rudy wilde door het toepassen van hele lichte fragiele tinten het zomerse karakter benadrukken. Dat gelukt is. Verder houdt hij er van om heel subtiel de aanwezigheid van mensen te laten zien.

  • De Boot.

    2011

    De Boot. Wat doet zo'n prachtig klassiek houten zeiljacht hier in de schuur van een boerderij in Nijbroek?

  • Zicht vanonder de grote rode beuk in een prachtige boerderijtuin nabij Twello.

  • De tuin in het voorjaar. Een beetje verwilderd, een paradijs voor mens en dier.

  • Zicht op het dorpje Hollum op Ameland.

  • Huize 't Joppe. Rudy was bijna klaar met schilderen toen dit gezinnetje nietsvermoedend neerstreek.

  • Kootwijk.

    2008

    Zandverstuiving. Het prachtige witte zand van de Veluwe.