exto | kunst, kunstenaars, galeries en exposities

Rudy Volbeda - Schilderijen van landschappen

Schilderijen van landschappen

Van alle onderwerpen schilder ik misschien wel het liefst landschappen, omdat ik me erg met de natuur verbonden voel. Door het buiten schilderen onstaat een soort puurheid, sfeer en spontaniteit, die ik wel eens 'unplugged' schilderen noem. Alle schilderijen heb ik voorzien van een blankhouten baklijst.

uit 2008 tot 2015, reageer naar de kunstenaar (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)

  • 'Plein air' schilderen is ook het pakken van 'le moment supreme'. In dit geval de combinatie van een zonsondergang en de luchtballonnen.

  • Als je zo een avondje buitenschildert aan het water, komt er van alles voorbij. In dit geval respectievelijk een aak, twee luchtbalonnen en een paar ooievaars. Ik heb gekozen voor de ooievaars.

  • 2 juli 2015. Een drukkende avond, erg warm. Gaat vaak gepaard met onweer en veel wind. Zo ook nu. Regen op het palet. Om 9.30 uur werd het te gortig. Thuis nog wat aan gewerkt. De aanwezigheid van de bootjes vind ik belangrijk. 

  • Vanaf De Hoge Berg in Texel heb je een mooi uitzicht over het Marsdiep richting Den Helder, ook al is ie maar 15 meter boven NAP.

  • De IJssel ter hoogte van Slot Nijenbeek heeft hier nogal wat vertakkingen.

  • De Sloep

    2015

    De IJsseloevers zijn meestal ontoegankelijk wegens particulier beheer of gepacht door veehouders. Soms lukt het wel, zoals hier.

  • Het Vissertje. En plein air geschilderd. Achter mij zaten ook een paar jonge jongens te vissen, die steeds bewonderend kwamen kijken naar mijn vorderingen. Eén van de jongens zei, dat ik nog een boot vergeten was.

  • Knotwilgen in de lente..., paardebloemenvelden.

  • 25 maart 2015. Het voorjaar dient zich nog niet echt aan. Soms een schuchter zonnetje in een grijze atmosfeer. De zoveelste aak glijdt langs de horizon. De sfeer in de uiterwaarden van de IJssel wordt hier helemaal beheerst door de weersomstandigheden. Geen bedrijventerreinen en industriehavens. Ik spreek een muskusratvanger die zegt dat de pachter van dit weiland hier zelden komt. Dus ik kan hier wel een paar uurtjes blijven schilderen.

  • 24 januari 2015. Temperatuur rond nul. Hoge waterstand tot ver in de uiterwaarden van de IJssel. De ganzen vliegen over en een zwaan zakt telkens door het ijs. Thuis bij de verwarming de laatste hand gelegd aan deze koude impressie. Hopelijk krijgen we nog meer sneeuw deze winter.

  • 12 maart 2015. Katwijk. Plein air geschilderd. Goed weer maar het is behoorlijk koud als je een paar uurtjes stilstaat in de wind. In de verte een blik op Noordwijk. 

  • 13 maart 2015. Plein air geschilderd. Droog maar koud. 

  • Het Speulderbos is een prachtig bos bij Garderen. Ik kreeg daar het gevoel dat enkele eeuwen geleden ons boslandschap er misschien wel zo uitzag.

  • Kring van Dorth is een mooi landgoed met een kasteel, dat is opengesteld door Natuurmonumenten. Ondanks een middagtemperatuur van 20 graden was het op 1 november al behoorlijk najaar.

  • Het Land van Oxe. De herfst van 2014 lijkt wel de mooiste te zijn van de afgelopen jaren.

  • Als er in de winter geen sneeuw is, ligt er in het beukenbos een tapijt van roodbruin blad en de boomstammen zijn onderaan bedekt met felgroen mos.

  • Wilgen

    2014

    Wilgen in de Ravenswaarden bij Gorssel. In twee sessies moest ik dit schilderen, want een zonsondergang gaat erg snel. En dat is lastig want de ene zonsondergang is de andere niet.

  • Molen aan de IJssel 2. Ik schilder graag de klassieke thema's. Ik ben altijd  op zoek naar  landschappen, waarvan je het gevoel krijgt dat ze al decennia onveranderd zijn. Aan hun lot zijn overgelaten. Verwaarloosde boerderijen, ongecultiveerde weiden, nooit geknotte wilgen, dichtgegroeide sloten. Soms kom je ze tegen. Dan weet je hoe Nederland er uit zag toen we nog zo'n zes miljoen inwoners telden. Ik vind niet dat alles toen veel beter was, maar in ieder geval washet nederlandse landschap wel veel mooier.

  • Het liefst zou ik ongerepte natuur willen schilderen, maar die bestaat niet meer in Nederland. Toch is het Hollands cultuurlandschap misschien wel net zo boeiend, juist omdat het door de eeuwen heen door mensenhanden is gevormd. Het Hollands rivierenlandschap is daar een goed voorbeeld van. De IJssel leeft, want hij kronkelt, hij heeft pieren, zg. stroomruggen, strandjes, boten en glooiende uiterwaarden met oude bomen.  

  • Eind maart zijn er nog niet zoveel mensen op het strand, ondanks het goede weer.

  • Bij een harde wind, vanuit de verwarmde serre van een huisje in de duinen, is schilderen een luxe bezigheid.

  • "Unplugged schilderen" noem ik het zelf, omdat het in korte tijd moet gebeuren, ter plekke in de novemberkilte. Maar dat brengt ook de spontaniteit en puurheid in mijn werk, die ik altijd zoek. 

  •   Rijkswaterstaat had gedurende de kerstdagen het pad op de dijk opengesteld voor wandelaars, zodat ze konden genieten van de hoge waterstand van 2012. De IJssel leek een enorm breed meer. De zon blijft in de winter de hele dag dichtbij de horizon.

  • IJssel in Depressie. Januari 2012. Behoorlijk hoog water en lekker slecht weer.

  • 's Morgens om 6.00 uur. Het beloofde een mooie dag te worden. Mistflarden in de verte. Ter plekke heb ik een kleine olieverfschets en foto's gemaakt. In mijn atelier op groot doek geschilderd.   

  • Plassenbos. Laarzen aan tijdens het schetsen. 

  • Het gevoel van ongerepte natuur. Dat zijn de Wadden. Ik kom er vaak.

  • De tuin in het voorjaar. Een beetje verwilderd, een paradijs voor mens en dier.